000000977 001__ 977 000000977 005__ 20250211155745.0 000000977 0247_ $$a10.34989/swp-2004-43$$2DOI 000000977 035__ $$a10.34989/swp-2004-43 000000977 041__ $$aeng 000000977 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000000977 084__ $$aE3 Prices, Business Fluctuations, and Cycles$$03029 000000977 084__ $$aE31 Price Level; Inflation; Deflation$$03031 000000977 084__ $$aE4 Money and Interest Rates$$03035 000000977 084__ $$aE43 Interest Rates: Determination, Term Structure, and Effects$$03039 000000977 245__ $$aReal Return Bonds, Inflation Expectations, and the Break-Even Inflation Rate 000000977 260__ $$bBank of Canada 000000977 269__ $$a2004 000000977 300__ $$a1 online resource (v, 40 pages) 000000977 336__ $$aText 000000977 347__ $$bPDF 000000977 520__ $$aAccording to the Fisher hypothesis, the gap between Canadian nominal and Real Return Bond yields (or break-even inflation rate) should be a good measure of inflation expectations. The authors find that this measure was higher, on average, and more variable than survey measures of inflation expectations between 1992 and 2003. They examine whether risk premiums and distortions embedded in this interest rate gap can account for these facts. Their results indicate that distortions were likely an important reason for the high level and variation of this measure over much of the 1990s. There is little evidence that the distortions examined were as important between 2000 and 2003, but the high level of the break-even inflation rate in 2004 may be evidence of their return. Given the potential distortions, and the difficulty in identifying them, the authors conclude that it is premature to consider this measure a reliable gauge of monetary policy credibility. In addition, it is not as useful as competing tools for short- and medium-term inflation forecasting.$$7Abstract 000000977 520__ $$aSelon l'hypothèse de Fisher, l'écart de rendement entre les obligations canadiennes à rendement nominal et à rendement réel (ou taux d'inflation neutre) devrait être un bon indicateur des attentes d'inflation. Les auteurs constatent qu'entre 1992 et 2003, cet écart a été supérieur, en moyenne, aux mesures de l'inflation attendue établies par enquête, et plus variable également. Ils cherchent à savoir si les primes de risque et les distorsions comprises dans l'écart de rendement y sont pour quelque chose. D'après leurs résultats, les distorsions expliquent probablement en bonne partie le niveau élevé et les variations de l'écart de rendement durant la majeure partie des années 1990. Rien ne porte à croire qu'elles aient été aussi importantes entre 2000 et 2003, mais le niveau élevé du taux d'inflation neutre en 2004 pourrait être le signe de leur résurgence. Étant donné les distorsions possibles et la difficulté de les prendre en compte, les auteurs concluent qu'il est prématuré de considérer cette mesure comme un baromètre fiable de la crédibilité de la politique monétaire. En outre, le taux d'inflation neutre n'est pas aussi utile que les autres outils existants pour la prévision de l'inflation à court et à moyen terme.$$7Résumé 000000977 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000000977 6531_ $$aInflation and prices 000000977 6531_ $$aInterest rates 000000977 6531_ $$aMarket structure and pricing 000000977 6531_ $$aInflation et prix 000000977 6531_ $$aTaux d'intérêt 000000977 6531_ $$aStructure de marché et établissement des prix 000000977 7001_ $$aChristensen, Ian 000000977 7001_ $$aReid, Christopher 000000977 7001_ $$aDion, Frédéric 000000977 789__ $$w1192-5434$$2ISSN$$eIsPartOf 000000977 8301_ $$aStaff Working Paper 000000977 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000000977 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/977/files/wp04-43.pdf$$918a1b73f-e940-42ca-8b1a-72693084e76e$$s413731$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000000977 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:977$$pbibliographic 000000977 980__ $$aStaff Research 000000977 980__ $$aRDM 000000977 991__ $$aPublic