000000964 001__ 964 000000964 005__ 20250211155744.0 000000964 0247_ $$a10.34989/swp-2004-30$$2DOI 000000964 035__ $$a10.34989/swp-2004-30 000000964 041__ $$aeng 000000964 084__ $$aG Financial Economics$$03122 000000964 084__ $$aG2 Financial Institutions and Services$$03136 000000964 084__ $$aG21 Banks; Depository Institutions; Micro Finance Institutions; Mortgages$$03138 000000964 084__ $$aG28 Government Policy and Regulation$$03142 000000964 084__ $$aK Law and Economics$$03328 000000964 084__ $$aK2 Regulation and Business Law$$03340 000000964 084__ $$aK23 Regulated Industries and Administrative Law$$03344 000000964 245__ $$aThe New Basel Capital Accord and the Cyclical Behaviour of Bank Capital 000000964 260__ $$bBank of Canada 000000964 269__ $$a2004 000000964 300__ $$a1 online resource (vi, 57 pages) 000000964 336__ $$aText 000000964 347__ $$bPDF 000000964 520__ $$aThe authors conduct a counterfactual simulation of the proposed rules under the new Basel Capital Accord (Basel II), including the revised treatment of expected and unexpected credit losses proposed by the Basel Committee in October 2003. When the authors apply the simulation to Canadian banking system data over the period 1984–2003, they find that capital requirements for banks will likely fall in absolute terms even after allowing for the new operational risk charge (bearing in mind that the induced behavioural response of banks to the changed incentives under Basel II is not captured). The impact on the volatility of required bank capital is less clear. It will depend importantly on the credit quality distribution of banks' loan portfolios and on the precise way in which they calculate expected and unexpected losses. Sensitivity analysis, including that based on a range of hypothetical distributions for banks' loan portfolios, shows the potential for a substantial increase in implied volatility. Moreover, if historical relationships are a good indicator of the future, changes in required capital and provisions for commercial and industrial, interbank, and sovereign exposures will likely be countercyclical under Basel II (i.e., capital requirements will increase during recessions). This raises questions about the new accord's potentially procyclical impact on banks' lending behaviour, and the resultant macroeconomic implications.$$7Abstract 000000964 520__ $$aLes auteurs procèdent à une simulation contrefactuelle de l'incidence des règles proposées par le Nouvel accord de Bâle sur les fonds propres (Bâle II), et notamment des modifications que le Comité de Bâle a soumises en octobre 2003 pour le traitement des pertes anticipées et inattendues. Pour la période de 1984 à 2003, les résultats obtenus à partir des données disponibles sur le système bancaire canadien indiquent que le niveau des fonds propres exigés pour les banques tendrait globalement à diminuer, même lorsqu'on intègre le nouveau coût lié à la prise en compte des risques opérationnels. Il faut savoir cependant que les changements que susciteraient les nouvelles incitations créées par Bâle II dans le comportement des banques ne sont pas modélisés ici. L'effet de ces propositions sur la volatilité des fonds propres réglementaires est moins clair. Il dépendra largement de la structure des portefeuilles de prêts (définie du point de vue de la répartition par notation) et de la méthode que les banques utilisent pour calculer leurs pertes anticipées et inattendues. L'analyse de sensibilité, basée en particulier sur une série de structures hypothétiques de portefeuilles de prêts, montre que les dispositions de Bâle II pourraient accentuer nettement la volatilité des exigences en fonds propres. Qui plus est, si les liens dégagés par le passé permettent d'augurer de l'avenir, il faut s'attendre à ce que les changements prescrits par Bâle II, en ce qui concerne les fonds propres et les provisions exigés pour couvrir les risques associés aux créances sur les entreprises, aux opérations interbancaires et au crédit souverain, soient de nature contracyclique (ainsi, les fonds propres réglementaires augmenteront en période de récession). Ces observations amènent à s'interroger sur la possibilité que le nouvel accord accroisse la procyclicité de l'offre de crédit bancaire et sur les répercussions macroéconomiques qui en découleraient.$$7Résumé 000000964 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000000964 6531_ $$aFinancial Institutions 000000964 6531_ $$aInstitutions financières 000000964 7001_ $$aIlling, Mark 000000964 7001_ $$aPaulin, Graydon 000000964 789__ $$w1192-5434$$2ISSN$$eIsPartOf 000000964 791__ $$aJournalArticle$$eIsPreviousVersionOf$$iStaff Working Paper is published in peer-reviewed journal$$2DOI$$tBasel II and the Cyclicality of Bank Capital$$w10.2307/3552627$$c2005$$dCanadian Public Policy (University of Toronto Press)$$j31$$k2$$o161$$q180 000000964 8301_ $$aStaff Working Paper 000000964 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000000964 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/964/files/wp04-30.pdf$$90ef0632c-4ddd-4abe-85b7-11f99fc4d91e$$s666391$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000000964 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:964$$pbibliographic 000000964 980__ $$aStaff Research 000000964 980__ $$aRDM 000000964 991__ $$aPublic