000000914 001__ 914 000000914 005__ 20250211155739.0 000000914 0247_ $$a10.34989/swp-2002-22$$2DOI 000000914 035__ $$a10.34989/swp-2002-22 000000914 041__ $$aeng 000000914 084__ $$aD Microeconomics$$02929 000000914 084__ $$aD1 Household Behavior and Family Economics$$02935 000000914 084__ $$aD12 Consumer Economics: Empirical Analysis$$02938 000000914 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000000914 084__ $$aE2 Consumption, Saving, Production, Investment, Labor Markets, and Informal Economy$$03019 000000914 084__ $$aE21 Consumption; Saving; Wealth$$03021 000000914 084__ $$aE27 Forecasting and Simulation: Models and Applications$$03027 000000914 245__ $$aThe Usefulness of Consumer Confidence Indexes in the United States 000000914 260__ $$bBank of Canada 000000914 269__ $$a2002 000000914 300__ $$a1 online resource (vi, 25 pages) 000000914 336__ $$aText 000000914 347__ $$bPDF 000000914 520__ $$aThis paper assesses the usefulness of consumer confidence indexes in forecasting aggregate consumer spending in the United States. The literature generally dismisses the relevance of these indexes. Without formal modelling, however, some researchers (Garner 1991 and Throop 1992) suggest that the indexes could be helpful during periods of major economic or political shocks. Such periods are usually associated with high volatility of consumer confidence, suggesting that large swings in confidence could be useful indicators of consumption. Our work distinguishes itself from previous research in that we provide a rigorous assessment of this possibility by estimating a consumption function in which only large variations of confidence can affect spending. Our results show that economists and forecasters should pay attention to consumer confidence, especially in times of elevated economic or political uncertainty.$$7Abstract 000000914 520__ $$aLes auteurs procèdent à l'évaluation du contenu informationnel des indices de confiance des consommateurs à des fins de prévision des dépenses de consommation agrégées aux États-Unis. Alors que la littérature tend à accorder peu d'importance à ces indices, certains chercheurs, notamment Garner (1991) et Throop (1992) estiment que ces indices pourraient être utiles durant les périodes de chocs économiques ou politiques majeurs. Ces dernières sont généralement caractérisées par une grande volailité de la confiance des consommateurs, ce qui donne à penser que de les variations des indices concernés pourraient être d'assez bons indicateurs de l'évolution de la consommation. La présente étude se distingue des recherches antérieures par l'examen rigoureux qu'elle fait de cette possibilité. Elle part de l'estimation d'une fonction de consommation dans laquelle seules les fortes variations de la confiance peuvent influencer les dépenses de consommation. Les auteurs concluent que les économistes devraient prêter attention aux indices de confiance des consommateurs, surtout en période d'incertitude économique ou politique élevée.$$7Résumé 000000914 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000000914 6531_ $$aDomestic demand and components 000000914 6531_ $$aEconomic models 000000914 6531_ $$aInternational topics 000000914 6531_ $$aDemande intérieure et composantes 000000914 6531_ $$aModèles économiques 000000914 6531_ $$aQuestions internationales 000000914 7001_ $$aDesroches, Brigitte 000000914 7001_ $$aGosselin, Marc-André 000000914 789__ $$w1192-5434$$2ISSN$$eIsPartOf 000000914 791__ $$aJournalArticle$$eIsPreviousVersionOf$$iStaff Working Paper is published in peer-reviewed journal$$2DOI$$tEvaluating Threshold Effects in Consumer Sentiment$$w10.1002/j.2325-8012.2004.tb00613.x$$c2004$$dSouthern Economic Journal (Wiley Blackwell)$$j70$$k4$$o942$$q952 000000914 8301_ $$aStaff Working Paper 000000914 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000000914 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/914/files/wp02-22.pdf$$9522b2c65-aa61-465a-b98f-7906445c9cae$$s185536$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000000914 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:914$$pbibliographic 000000914 980__ $$aStaff Research 000000914 980__ $$aRDM 000000914 991__ $$aPublic