000000829 001__ 829 000000829 005__ 20250211155732.0 000000829 0247_ $$a10.34989/swp-1999-7$$2DOI 000000829 035__ $$a10.34989/swp-1999-7 000000829 041__ $$aeng 000000829 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000000829 084__ $$aE5 Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit$$03043 000000829 084__ $$aE52 Monetary Policy$$03046 000000829 084__ $$aF International Economics$$03061 000000829 084__ $$aF3 International Finance$$03084 000000829 084__ $$aF31 Foreign Exchange$$03086 000000829 245__ $$aThe Exchange Rate Regime and Canada's Monetary Order 000000829 260__ $$bBank of Canada 000000829 269__ $$a1999 000000829 300__ $$a1 online resource (v, 23 pages) 000000829 336__ $$aText 000000829 347__ $$bPDF 000000829 520__ $$aIt is a mistake to debate the merits of alternative exchange rate regimes for Canada independently of other features of the monetary order. A coherent order requires a well-defined goal for monetary policy, one that the authorities are capable of achieving, and that anchors private sector expectations. For it to be liberal, the relevant authorities should be accountable to the electorate for their performance. These criteria are applied in comparing the merits of: (i) Canada's current monetary order, based on inflation targets and a flexible exchange rate; (ii) a North American monetary union; (iii) a Canadian currency board; (iv) a legislatively fixed exchange rate; and (v) an adjustably pegged exchange rate. The paper concludes that the current order is well-conceived because cross-border labour mobility is limited, Canadian money wages and prices are sticky, and the real exchange rate between Canada and the United States is subject to real shocks. Among the fixed exchange rate options, all of which are inferior to current arrangements, a full monetary union is judged the most economically viable, though politically illiberal, while a pegged rate seems to provide an untrustworthy basis for a coherent monetary order.$$7Abstract 000000829 520__ $$aOn aurait tort d'examiner les mérites respectifs, pour le Canada, de différents régimes de change sans égard aux autres aspects du régime monétaire. Pour qu'un régime monétaire soit cohérent, il doit répondre à trois critères : i) la banque centrale doit avoir un objectif bien défini en matière de politique monétaire; ii) elle doit être en mesure de le réaliser; iii) cet objectif doit servir de point d'ancrage aux attentes du secteur privé. En outre, pour que ce régime soit « libéral », un dernier critère doit être respecté : les autorités compétentes doivent répondre devant l'électorat de la façon dont elles s'acquittent de leurs fonctions. L'auteur se fonde sur ces quatre critères pour évaluer les mérites respectifs des régimes monétaires suivants : i) le régime actuellement en place au Canada, qui repose sur la poursuite de cibles en matière d'inflation et un taux de change flottant; ii) une union monétaire à l'échelle de l'Amérique du Nord; iii) l'établissement au Canada d'une caisse d'émission; iv) un taux de change fixé par voie législative; v) un taux de change fixe mais ajustable. Il conclut que le régime actuel est bien adapté au contexte canadien, en raison de la faible mobilité de la main-d'oeuvre entre notre pays et les États-Unis, de la rigidité des prix et des salaires nominaux au Canada et du fait que le taux de change réel Canada-États-Unis est soumis à des chocs réels. Parmi les régimes de changes fixes possibles, tous jugés inférieurs au régime actuel, l'union monétaire intégrale est considérée comme la plus viable du point de vue économique, mais moins « libérale » sur le plan politique; quant au taux de change fixe mais ajustable, il ne semble pas à même de fournir une assise solide à un régime monétaire cohérent.$$7Résumé 000000829 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000000829 6531_ $$aExchange rates 000000829 6531_ $$aMonetary policy framework 000000829 6531_ $$aTaux de change 000000829 6531_ $$aCadre de la politique monétaire 000000829 7001_ $$aLaidler, David 000000829 789__ $$w1192-5434$$2ISSN$$eIsPartOf 000000829 8301_ $$aStaff Working Paper 000000829 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000000829 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/829/files/wp99-7.pdf$$9560ecab6-0871-4ae3-9336-6d09de68299f$$s108301$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000000829 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:829$$pbibliographic 000000829 980__ $$aStaff Research 000000829 980__ $$aRDM 000000829 991__ $$aPublic