000002504 001__ 2504 000002504 005__ 20250211155913.0 000002504 0247_ $$a10.34989/swp-2011-27$$2DOI 000002504 035__ $$a10.34989/swp-2011-27 000002504 041__ $$aeng 000002504 084__ $$aD Microeconomics$$02929 000002504 084__ $$aD4 Market Structure, Pricing, and Design$$02959 000002504 084__ $$aL Industrial Organization$$03364 000002504 084__ $$aL5 Regulation and Industrial Policy$$03400 000002504 084__ $$aQ Agricultural and Natural Resource Economics; Environmental and Ecological Economics$$o3665 000002504 084__ $$aQ5 Environmental Economics$$o3710 000002504 245__ $$aPortfolio Considerations in Differentiated Product Purchases: An Application to the Japanese Automobile Market 000002504 269__ $$a2011 000002504 300__ $$a1 online resource (iii, 43 pages) 000002504 336__ $$aText 000002504 347__ $$bPDF 000002504 520__ $$aConsumers often purchase more than one differentiated product, assembling a portfolio, which might potentially affect substitution patterns of demand and, as a consequence, oligopolistic firms’ pricing strategies. This paper studies such consumers’ portfolio considerations by developing a structural model that allows for flexible complementarities/substitutabilities depending on consumer attributes and product characteristics. I estimate the model using Japanese household-level data on automobile purchasing decisions. My estimates suggest that complementarities arise when households purchase a combination of one small automobile and one minivan as their portfolio. Ignoring such effects leads to a overstated counterfactual analysis. Simulation results suggest that a policy proposal of repealing the current tax subsidies for small ecofriendly automobiles would decrease the demand for those automobiles by 9%; less than the 14% drop predicted by a standard single discrete choice model.$$7Abstract 000002504 520__ $$aLes consommateurs acquièrent souvent plusieurs produits différenciés pour les réunir au sein d’un portefeuille. Une telle pratique est susceptible d’influer sur les possibilités de substitution du côté de la demande et, par conséquent, sur les stratégies de prix d’entreprises oligopolistiques. L’auteure examine cette question au moyen d’un modèle structurel où la nature complémentaire ou substituable des biens dépend de leurs caractéristiques ainsi que des attributs des consommateurs. Elle estime le modèle à l’aide de microdonnées relatives aux décisions d’achat d’automobiles des ménages japonais. D’après ses estimations, lorsque le portefeuille du ménage se compose d’une petite voiture et d’une mini-fourgonnette, les deux véhicules ont une fonction complémentaire. Si leur complémentarité n’est pas prise en compte, une analyse contrefactuelle aboutit à des conclusions excessives. La simulation effectuée indique que l’abolition des subventions fiscales accordées à l’achat de petites automobiles respectueuses de l’environnement ferait diminuer de 9 % la demande de ces dernières, plutôt que de 14 % comme le prédit un modèle type de choix discrets portant sur un seul bien.$$7Résumé 000002504 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000002504 6531_ $$aEconomic models 000002504 6531_ $$aMarket structure and pricing 000002504 6531_ $$aModèles économiques 000002504 6531_ $$aStructure de marché et établissement des prix 000002504 7001_ $$aWakamori, Naoki 000002504 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000002504 8301_ $$aStaff Working Paper 000002504 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000002504 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/2504/files/wp2011-27.pdf$$90b254970-e37a-4a4e-94a1-28d5d6e905b0$$s441481$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000002504 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:2504$$pbibliographic 000002504 980__ $$aStaff Research 000002504 980__ $$aRDM 000002504 991__ $$aPublic