000001671 001__ 1671 000001671 005__ 20250211155902.0 000001671 0247_ $$a10.34989/swp-2013-46$$2DOI 000001671 035__ $$a10.34989/swp-2013-46 000001671 041__ $$aeng 000001671 084__ $$aC Mathematical and Quantitative Methods$$02849 000001671 084__ $$aC3 Multiple or Simultaneous Equation Models; Multiple Variables$$02871 000001671 084__ $$aC30 General$$02872 000001671 084__ $$aI Health, Education, and Welfare$$03228 000001671 084__ $$aI2 Education and Research Institutions$$03240 000001671 084__ $$aI21 Analysis of Education$$03242 000001671 245__ $$aHeterogeneous Returns to U.S. College Selectivity and the Value of Graduate Degree Attainment 000001671 269__ $$a2013 000001671 300__ $$a1 online resource (iii, 46 pages) 000001671 336__ $$aText 000001671 347__ $$bPDF 000001671 520__ $$aExisting studies on the returns to college selectivity have mixed results, mainly due to the difficulty of controlling for selection into more-selective colleges based on unobserved ability. Moreover, researchers have not considered graduate degree attainment in the analysis of labour market returns to college selectivity. In this paper, I estimate the effect of a U.S. four-year undergraduate program’s selectivity on wages, including graduate degree attainment. I control for both observed and unobserved selection by extending the model of Carneiro, Hansen and Heckman (2003). There are two channels through which college selectivity affects future labour market outcomes. The first is the wage returns to college selectivity conditional on graduate degree attainment. The second is the effect of college selectivity on the probability of graduate degree attainment and the wage returns to graduate degree attainment. The results show that the former effects dominate the latter, but both are small in magnitude.$$7Abstract 000001671 520__ $$aLes études existantes sur les rendements découlant de la sélection des établissements universitaires ont produit des résultats contradictoires, en raison principalement de la difficulté de prendre en compte les critères basés sur des aptitudes inobservables utilisés pour le choix des établissements plus sélectifs. Par ailleurs, les analyses de l’incidence de cette sélection sur les perspectives des diplômés ne prenaient pas en considération l’obtention d’un diplôme de cycle supérieur. L’auteure estime les rendements apportés, sur le plan du salaire et de l’obtention d’un diplôme de cycle supérieur, par le choix d’un programme d’étude universitaire de premier cycle de quatre ans aux États-Unis. En développant le modèle établi par Carneiro, Hansen et Heckman (2003), elle parvient à rendre compte tant de la sélection fondée sur des critères observables que de la sélection qui s’appuie sur des qualités non observables. Il existe deux canaux par lesquels la sélection influe sur les perspectives des diplômés : le premier est l’incidence de la sélection sur les salaires, que les étudiants aient obtenu ou non un diplôme de cycle supérieur; le second canal est l’effet de la sélection sur la probabilité d’obtenir un diplôme de cycle supérieur ainsi que sur le salaire des diplômés des cycles supérieurs. Les résultats de l’étude montrent que l’incidence du premier facteur est plus importante que celle du second, mais que les deux ont peu d’influence.$$7Résumé 000001671 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001671 6531_ $$aLabour markets 000001671 6531_ $$aMarchés du travail 000001671 7001_ $$aSeki, Mai 000001671 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001671 8301_ $$aStaff Working Paper 000001671 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001671 8564_ $$98b13d88a-6bb3-47a2-bc2f-935586ccb44e$$s420548$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1671/files/wp2013-46.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001671 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1671$$pbibliographic 000001671 980__ $$aStaff Research 000001671 980__ $$aRDM 000001671 991__ $$aPublic