000001670 001__ 1670 000001670 005__ 20250211155846.0 000001670 0247_ $$a10.34989/swp-2013-45$$2DOI 000001670 035__ $$a10.34989/swp-2013-45 000001670 041__ $$aeng 000001670 084__ $$aI Health, Education, and Welfare$$03228 000001670 084__ $$aI2 Education and Research Institutions$$03240 000001670 084__ $$aI20 General$$03241 000001670 084__ $$aJ Labor and Demographic Economics$$03256 000001670 084__ $$aJ2 Demand and Supply of Labor$$03272 000001670 084__ $$aJ24 Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity$$03277 000001670 245__ $$aExpansion of Higher Education, Employment and Wages: Evidence from the Russian Transition 000001670 269__ $$a2013 000001670 300__ $$a1 online resource (47 pages) 000001670 336__ $$aText 000001670 347__ $$bPDF 000001670 520__ $$aThis paper analyzes the effects of an educational system expansion on labour market outcomes, drawing upon a 15-year natural experiment in the Russian Federation. Regional increases in student intake capacities in Russian universities, a result of educational reforms, provide a plausibly exogenous variation in access to higher education. Additionally, the gradual nature of this expansion allows for estimation of heterogeneous returns to education for individuals who successfully took advantage of increasing educational opportunities. Using simultaneous equations models and a non-parametric model with essential heterogeneity, the paper identifies strong positive returns to education in terms of employment and wages. Marginal returns to higher education are estimated to decline for lower levels of individual unobserved characteristics that positively influence higher education attainment. Finally, the returns to higher education are found to decrease for those who, as a result of the reforms, increasingly pursued higher education.$$7Abstract 000001670 520__ $$aCette étude analyse les effets d’un élargissement du système éducatif sur les salaires et les perspectives d’emploi des diplômés. Elle se fonde sur l’expérience naturelle de l’expansion de l’accès à l’enseignement supérieur dans la Fédération de Russie au cours des 15 dernières années. L’accroissement du nombre de places disponibles dans les universités au niveau régional, du fait des réformes de l’éducation, fournit une variation vraisemblablement exogène de l’accès à l’enseignement supérieur. Le caractère graduel de cet élargissement permet en outre d’estimer les rendements hétérogènes de l’éducation pour les individus qui ont bénéficié de l’amélioration de l’accès à l’enseignement supérieur. S’appuyant sur des résultats obtenus à l’aide de modèles à équations simultanées et d’un modèle non paramétrique à hétérogénéité essentielle, l’étude relève que les rendements de l’enseignement supérieur sont élevés sur le plan des salaires et de l’emploi. D’après les résultats de l’estimation, les rendements marginaux de l’enseignement supérieur diminuent lorsque les caractéristiques individuelles non observables qui influencent positivement la probabilité d’accéder à l’enseignement supérieur sont plus faibles. Enfin, il apparaît que les rendements de l’enseignement supérieur sont plus faibles pour ceux qui ont pu entreprendre des études supérieures à la suite des réformes que pour ceux qui poursuivaient des études supérieures indépendamment de l’élargissement du système éducatif.$$7Résumé 000001670 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001670 6531_ $$aDevelopment economics 000001670 6531_ $$aLabour markets 000001670 6531_ $$aÉconomie du développement 000001670 6531_ $$aMarchés du travail 000001670 7001_ $$aKyui, Natalia 000001670 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001670 8301_ $$aStaff Working Paper 000001670 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001670 8564_ $$9b40ae835-6b13-4b21-b556-c564d181c953$$s885798$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1670/files/wp2013-45.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001670 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1670$$pbibliographic 000001670 980__ $$aStaff Research 000001670 980__ $$aRDM 000001670 991__ $$aPublic