000001658 001__ 1658 000001658 005__ 20250211155844.0 000001658 0247_ $$a10.34989/swp-2013-33$$2DOI 000001658 035__ $$a10.34989/swp-2013-33 000001658 041__ $$aeng 000001658 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001658 084__ $$aE6 Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook$$03049 000001658 084__ $$aE62 Fiscal Policy$$03052 000001658 084__ $$aH Public Economics$$03162 000001658 084__ $$aH2 Taxation, Subsidies, and Revenue$$03171 000001658 084__ $$aH24 Personal Income and Other Nonbusiness Taxes and Subsidies$$03176 000001658 084__ $$aR Urban, Rural, Regional, Real Estate, and Transportation Economics$$o3721 000001658 084__ $$aR3 Real Estate Markets, Spatial Production Analysis, and Firm Location$$o3739 000001658 084__ $$aR38 Government Policy$$o3744 000001658 245__ $$aHousing and Tax Policy 000001658 269__ $$a2013 000001658 300__ $$a1 online resource (iii, 30 pages) 000001658 336__ $$aText 000001658 347__ $$bPDF 000001658 520__ $$aIn this paper, we investigate the effects of housing-related tax policy measures on macroeconomic aggregates using a dynamic general-equilibrium model. The model features borrowing and lending across heterogeneous households, financial frictions in the form of collateral constraints tied to house prices, and a rental housing market alongside owner-occupied housing. Using our model, we analyze the effects of changes in housing-related tax policy measures on the level of output, tax revenue and household debt, along with other macroeconomic aggregates. The tax policies we consider are (i) increasing property tax rates, (ii) eliminating the mortgage interest deduction, (iii) eliminating the depreciation allowance for rental income, (iv) instituting taxation of imputed rental income from owner-occupied housing and (v) eliminating the property tax deduction. We find that among these fiscal tools, eliminating the mortgage interest deduction would be the most effective in raising tax revenue, and in reducing household debt, per unit of output lost. On the other hand, eliminating the depreciation allowance for rental income would be the least effective. Our experiments also highlight the differential welfare impact of each tax policy on savers, borrowers and renters.$$7Abstract 000001658 520__ $$aDans leur étude, les auteurs analysent les effets sur le plan macroéconomique de diverses mesures fiscales touchant l’habitation à l’aide d’un modèle dynamique d’équilibre général. Leur modèle met en scène un ensemble hétérogène de ménages qui prêtent et empruntent entre eux, des frictions financières constituées par les contraintes de garantie liées au prix des maisons auxquelles ceux-ci sont confrontés, de même qu’un marché locatif côtoyant un marché dans lequel les logements sont habités par leurs propriétaires. Tirant parti de leur modèle, les auteurs étudient les effets sur le niveau de la production, les recettes fiscales, la dette des ménages et d’autres grandeurs macroéconomiques de la modification de la fiscalité du logement par les mesures suivantes : 1) le relèvement des taux d’impôt foncier, 2) la suppression de la déduction fiscale au titre des intérêts d’emprunts hypothécaires, 3) la suppression de la déduction pour amortissement s’appliquant au revenu locatif, 4) l’imposition de loyers fictifs aux propriétaires-occupants et 5) la suppression de la déduction de la taxe foncière. Les auteurs montrent que, de ces instruments de politique fiscale, c’est l’élimination de la déduction au titre des intérêts d’emprunts hypothécaires qui ferait le plus augmenter les recettes fiscales, et abaisser l’endettement des ménages, par unité de production perdue. La mesure la moins efficace serait l’élimination de la déduction pour amortissement s’appliquant au revenu locatif. Nos simulations font également ressortir les écarts d’incidence sur le bien-être des épargnants, des emprunteurs et des locataires résultant des différentes mesures fiscales considérées.$$7Résumé 000001658 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001658 6531_ $$aEconomic models 000001658 6531_ $$aFiscal Policy 000001658 6531_ $$aHousing 000001658 6531_ $$aModèles économiques 000001658 6531_ $$aPolitique budgétaire 000001658 6531_ $$aLogement 000001658 7001_ $$aAlpanda, Sami 000001658 7001_ $$aZubairy, Sarah 000001658 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001658 8301_ $$aStaff Working Paper 000001658 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001658 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1658/files/wp2013-33.pdf$$979cd3a14-29a2-4025-80d0-a9f2f7bdfced$$s295258$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001658 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1658$$pbibliographic 000001658 980__ $$aStaff Research 000001658 980__ $$aRDM 000001658 991__ $$aPublic