000001586 001__ 1586 000001586 005__ 20250211155837.0 000001586 0247_ $$a10.34989/swp-2012-4$$2DOI 000001586 035__ $$a10.34989/swp-2012-4 000001586 041__ $$aeng 000001586 084__ $$aG Financial Economics$$03122 000001586 084__ $$aG2 Financial Institutions and Services$$03136 000001586 084__ $$aL Industrial Organization$$03364 000001586 084__ $$aL1 Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance$$03367 000001586 245__ $$aPrice Competition and Concentration in Search and Negotiation Markets: Evidence from Mortgage Lending 000001586 269__ $$a2012 000001586 300__ $$a1 online resource (iii, 31 pages) 000001586 336__ $$aText 000001586 347__ $$bPDF 000001586 520__ $$aThis paper examines the impact of bank consolidation on mortgage rates in order to evaluate the extent to which mortgage markets are competitive. Mortgage markets are decentralized and so rates are determined through a search and negotiation process. The primary effect of a merger therefore is to reduce the number of partners available with whom to negotiate, although it can also change the characteristics of the product, and impact the search effort of consumers. Using a Canadian merger as a case study, we find that, overall, consolidation had little effect on rates suggesting that, on average, the mortgage market is fairly competitive. However, a decomposition of the aggregate treatment effect reveals important heterogeneity in the impact of the merger. We find that consumers gathering multiple quotes are affected by the merger, while those who do not search are not. These results suggest that market power originates in large part from the presence of asymmetric search costs.$$7Abstract 000001586 520__ $$aLes auteurs examinent l’effet des regroupements bancaires sur les taux d’intérêt hypothécaires afin d’évaluer le degré de compétitivité des marchés hypothécaires. Comme ces marchés sont décentralisés, les taux y sont déterminés au moyen d’un processus de recherche et de négociation. Dès lors, la fusion de deux institutions a pour principale conséquence de réduire le nombre de partenaires potentiels avec qui négocier, bien qu’elle puisse aussi s’accompagner de changements dans les caractéristiques du produit et se répercuter sur les efforts de recherche des consommateurs. Prenant pour étude de cas la fusion de deux banques canadiennes, les auteurs notent que celle-ci a eu dans l’ensemble peu d’incidence sur les taux pratiqués, ce qui donne à penser que le marché hypothécaire est relativement compétitif. Toutefois, la décomposition de l’effet moyen observé révèle que la fusion a eu une incidence très variable selon les ménages. Les consommateurs qui font des démarches auprès de plusieurs institutions ont été touchés par la fusion, mais pas les autres. Ces résultats indiquent que le pouvoir de marché tient en grande partie à la présence de coûts de recherche asymétriques.$$7Résumé 000001586 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001586 6531_ $$aFinancial Institutions 000001586 6531_ $$aFinancial services 000001586 6531_ $$aInterest rates 000001586 6531_ $$aInstitutions financières 000001586 6531_ $$aServices financiers 000001586 6531_ $$aTaux d'intérêt 000001586 7001_ $$aAllen, Jason 000001586 7001_ $$aClark, Robert 000001586 7001_ $$aHoude, Jean-François 000001586 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001586 8301_ $$aStaff Working Paper 000001586 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001586 8564_ $$9b872c976-1cf2-40ae-b314-6da6be780c6d$$s418549$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1586/files/wp2012-04.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001586 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1586$$pbibliographic 000001586 980__ $$aStaff Research 000001586 980__ $$aRDM 000001586 991__ $$aPublic