000001510 001__ 1510 000001510 005__ 20250211155829.0 000001510 0247_ $$a10.34989/swp-2009-4$$2DOI 000001510 035__ $$a10.34989/swp-2009-4 000001510 041__ $$aeng 000001510 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001510 084__ $$aE2 Consumption, Saving, Production, Investment, Labor Markets, and Informal Economy$$03019 000001510 084__ $$aE24 Employment; Unemployment; Wages; Intergenerational Income Distribution; Aggregate Human Capital; Aggregate Labor Productivity$$03024 000001510 084__ $$aE25 Aggregate Factor Income Distribution$$03025 000001510 084__ $$aJ Labor and Demographic Economics$$03256 000001510 084__ $$aJ2 Demand and Supply of Labor$$03272 000001510 084__ $$aJ24 Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity$$03277 000001510 084__ $$aJ3 Wages, Compensation, and Labor Costs$$03281 000001510 084__ $$aJ31 Wage Level and Structure; Wage Differentials$$03283 000001510 245__ $$aWhat Accounts for the U.S.-Canada Education-Premium Difference? 000001510 269__ $$a2009 000001510 300__ $$a1 online resource (iii, 39 pages) 000001510 336__ $$aText 000001510 347__ $$bPDF 000001510 520__ $$aThis paper analyzes the differences in wage ratios of university graduates to less than university graduates, the education premium, in Canada and the United States from 1980 to 2000. Both countries experienced a similar increase in the fraction of university graduates and a similar increase in skill biased technological change based on capital-embodied technological progress, but only the United States had a large increase in the education premium. Using a calibrated Krussel et al. (2000) model, the paper finds that the cross country difference is in equal proportion due to the effective stock of capital equipment, the growth in skilled labor supply relative to unskilled labor and the relative abundance of skilled population in 1980. Growth in the working age population is unimportant for the difference.$$7Abstract 000001510 520__ $$aLes auteurs analysent la prime à l'éducation, c'est-à-dire la disparité salariale entre les diplômés du niveau universitaire et de niveau préuniversitaire, au Canada et aux États-Unis de 1980 à 2000. Si la proportion des diplômés d'université a crû de manière analogue dans ces deux pays, de même que le rythme du progrès technique intégré au capital et favorisant la demande de maind'oeuvre qualifiée, ce n'est qu'aux États-Unis que la prime à l'éducation a fortement augmenté. À l'aide d'une version étalonnée du modèle de Krusell et autres (2000), les auteurs constatent que l'écart entre le Canada et son voisin américain est imputable, à parts égales, au stock réel de biens d'équipement, à la croissance de la main-d'oeuvre qualifiée par rapport à la main-d'oeuvre non qualifiée et à la relative abondance des travailleurs qualifiés en 1980. La croissance de la population en âge de travailler n'est pas un facteur significatif.$$7Résumé 000001510 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001510 6531_ $$aLabour markets 000001510 6531_ $$aProductivity 000001510 6531_ $$aMarchés du travail 000001510 6531_ $$aProductivité 000001510 7001_ $$aKryvtsov, Oleksiy 000001510 7001_ $$aUeberfeldt, Alexander 000001510 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001510 8301_ $$aStaff Working Paper 000001510 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001510 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1510/files/wp09-4.pdf$$9dbcfcbc8-6c31-468d-98f8-86fd204373c1$$s354440$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001510 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1510$$pbibliographic 000001510 980__ $$aStaff Research 000001510 980__ $$aRDM 000001510 991__ $$aPublic