000001489 001__ 1489 000001489 005__ 20250211155827.0 000001489 0247_ $$a10.34989/swp-2008-32$$2DOI 000001489 035__ $$a10.34989/swp-2008-32 000001489 041__ $$aeng 000001489 084__ $$aD Microeconomics$$02929 000001489 084__ $$aD1 Household Behavior and Family Economics$$02935 000001489 084__ $$aD14 Household Saving; Personal Finance$$02940 000001489 084__ $$aD4 Market Structure, Pricing, and Design$$02959 000001489 084__ $$aG Financial Economics$$03122 000001489 084__ $$aG2 Financial Institutions and Services$$03136 000001489 084__ $$aG21 Banks; Depository Institutions; Micro Finance Institutions; Mortgages$$03138 000001489 084__ $$aL Industrial Organization$$03364 000001489 084__ $$aL1 Market Structure, Firm Strategy, and Market Performance$$03367 000001489 245__ $$aMarket Structure and the Diffusion of E-Commerce: Evidence from the Retail Banking Industry 000001489 260__ $$bBank of Canada 000001489 269__ $$a2008 000001489 300__ $$a1 online resource (iv, 43 pages) 000001489 336__ $$aText 000001489 347__ $$bPDF 000001489 520__ $$aThis paper studies the role that market structure plays in affecting the diffusion of electronic banking. Electronic banking (and electronic commerce more generally) reduces the cost of performing many types of transactions for firms. The full benefits for firms from adoption, however, only accrue once consumers begin to perform a significant share of their transactions online. Since there are learning costs to adopting the new technology firms may try to encourage consumers to go online by affecting the relative quality of the online and offline options. Their ability to do so is a function of market structure. In more competitive markets, reducing the relative attractiveness of the offline option involves the risk of losing customers (or potential customers) to competitors, whereas, this is less of a concern for a more dominant firm. We develop a model of branch-service quality choice with switching costs meant to characterize the trade-off banks face when rationalizing their network between technology penetration and business stealing. The model is solved numerically and we show that the incentive to lower branch-service quality and drive consumers into electronic banking is greater in more concentrated markets and for more dominant banks. We find support for the predictions of the model using a panel of household survey data on electronic payment usage as well as branch location data, which we use to construct measures of branch quality.$$7Abstract 000001489 520__ $$aLes auteurs étudient le rôle de la structure de marché dans la diffusion des services bancaires électroniques. Ces services (et plus largement le commerce électronique) permettent aux entreprises d'économiser sur de nombreuses transactions. Cependant, les avantages que procure l'adoption de cette technologie ne deviennent complets qu'à partir du moment où les consommateurs effectuent en ligne une part significative de leurs opérations. Compte tenu des coûts d'apprentissage de cette nouvelle technologie, les entreprises sont tentées d'inciter leurs clients à aller sur le Web en modifiant la qualité respective des services qu'elles proposent en succursale et en ligne. La réussite de cette stratégie dépend de la structure de marché. Sur les marchés très concurrentiels, les entreprises qui diminuent l'attrait relatif de la succursale s'exposent à une perte de clientèle (ou de clientèle potentielle), risque dont se soucient moins, par contraste, les sociétés occupant une position dominante. Les auteurs construisent un modèle qui formalise la détermination de la qualité des services offerts en succursale et intègre, pour changer d'établissement, des coûts destinés à représenter l'alternative devant laquelle les banques sont placées quand elles rationalisent leur réseau, à savoir assurer la pénétration d'une technologie ou perdre des clients. Les auteurs résolvent le modèle numériquement et montrent que les banques sont plus enclines à réduire la qualité de leurs services en succursale et à pousser leur clientèle vers les services électroniques lorsqu'elles évoluent sur des marchés à forte concentration et si elles sont dominantes. Les prévisions du modèle sont corroborées à l'aide de données d'enquête longitudinales concernant l'usage des moyens de paiement électronique par les ménages et de données relatives à l'emplacement des succursales, lesquelles statistiques ont servi à mesurer la qualité des succursales.$$7Résumé 000001489 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001489 6531_ $$aFinancial Institutions 000001489 6531_ $$aMarket structure and pricing 000001489 6531_ $$aInstitutions financières 000001489 6531_ $$aStructure de marché et établissement des prix 000001489 7001_ $$aAllen, Jason 000001489 7001_ $$aClark, Robert 000001489 7001_ $$aHoude, Jean-François 000001489 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001489 8301_ $$aStaff Working Paper 000001489 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001489 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1489/files/wp08-32.pdf$$9118c4323-9410-44e1-980b-ec85df1c7f73$$s295954$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001489 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1489$$pbibliographic 000001489 980__ $$aStaff Research 000001489 980__ $$aRDM 000001489 991__ $$aPublic