000001488 001__ 1488 000001488 005__ 20250211155827.0 000001488 0247_ $$a10.34989/swp-2008-31$$2DOI 000001488 035__ $$a10.34989/swp-2008-31 000001488 041__ $$aeng 000001488 084__ $$aD Microeconomics$$02929 000001488 084__ $$aD3 Distribution$$02954 000001488 084__ $$aD31 Personal Income, Wealth, and Their Distributions$$02956 000001488 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001488 084__ $$aE2 Consumption, Saving, Production, Investment, Labor Markets, and Informal Economy$$03019 000001488 084__ $$aE21 Consumption; Saving; Wealth$$03021 000001488 084__ $$aE3 Prices, Business Fluctuations, and Cycles$$03029 000001488 084__ $$aE31 Price Level; Inflation; Deflation$$03031 000001488 084__ $$aE4 Money and Interest Rates$$03035 000001488 084__ $$aE44 Financial Markets and the Macroeconomy$$03040 000001488 084__ $$aE5 Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit$$03043 000001488 084__ $$aE52 Monetary Policy$$03046 000001488 084__ $$aE6 Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook$$03049 000001488 084__ $$aE63 Comparative or Joint Analysis of Fiscal and Monetary Policy; Stabilization; Treasury Policy$$03053 000001488 245__ $$aAggregate and Welfare Effects of Redistribution of Wealth Under Inflation and Price-Level Targeting 000001488 260__ $$bBank of Canada 000001488 269__ $$a2008 000001488 300__ $$a1 online resource (iv, 48 pages) 000001488 336__ $$aText 000001488 347__ $$bPDF 000001488 520__ $$aSince the work of Doepke and Schneider (2006a) and Meh and Terajima (2008), we know that inflation causes major redistribution of wealth – between households and the government, between nationals and foreigners, and between households within the same country. Two types of monetary policy, inflation targeting (IT) and price level targeting (PT), have very different implications for the price level path subsequent to a price-level shock, and consequently, have different redistributional properties which is what we explore in this paper. For Canada, we show that the magnitude of redistributions of an unexpected 1% price-level increase under IT is about three times larger than under PT. Households' and foreigners' wealth losses from a price level increase is matched by the gains of the government. Even though this redistribution is zero-sum, we observe positive effects on GDP due to the wealth loss, the lower value of the debt and its associated fiscal adjustment, and the non-linear effects on work effort of the redistribution of wealth across households. Finally, the direction of the change in the weighted welfare of households depends on the fiscal policy.$$7Abstract 000001488 520__ $$aDepuis les travaux de Doepke et Schneider (2006a) et de Meh et Terajima (2008), on sait que l'inflation entraîne une redistribution notable de la richesse, entre les ménages et l'État, entre les résidents et les non-résidents et entre les ménages d'un même pays. Deux types de politique monétaire – l'une axée sur la poursuite de cibles d'inflation, et l'autre, sur celle de cibles définies en fonction du niveau des prix – ont des répercussions très différentes sur l'évolution du niveau des prix après une variation inattendue de ce dernier, et donc des effets de redistribution dissemblables. Ce sont ces effets qui intéressent les auteurs. Ceux-ci montrent que, au Canada, les effets de redistribution d'une hausse imprévue de 1 % du niveau des prix sont environ trois fois plus élevés si l'on prend pour cible le taux d'inflation plutôt que le niveau des prix. Les pertes des ménages et des non-résidents attribuables à une élévation du niveau des prix sont compensées par les gains de l'État. Même si les pertes et les gains s'annulent, le produit intérieur brut augmente par suite de la baisse de la richesse, du recul de la dette en termes réels et de l'assainissement concomitant des finances publiques ainsi qu'à la faveur des effets non linéaires de la redistribution de la richesse entre les ménages sur l'offre de travail. Enfin, le sens de la variation du bien-être pondéré des ménages dépend de la politique budgétaire.$$7Résumé 000001488 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001488 6531_ $$aEconomic models 000001488 6531_ $$aInflation and prices 000001488 6531_ $$aInflation targets 000001488 6531_ $$aInflation: costs and benefits 000001488 6531_ $$aMonetary policy framework 000001488 6531_ $$aSectoral balance sheet 000001488 6531_ $$aModèles économiques 000001488 6531_ $$aInflation et prix 000001488 6531_ $$aCibles en matière d'inflation 000001488 6531_ $$aInflation : coûts et avantages 000001488 6531_ $$aCadre de la politique monétaire 000001488 6531_ $$aBilan sectoriel 000001488 7001_ $$aMeh, Césaire 000001488 7001_ $$aRíos-Rull, José-Víctor 000001488 7001_ $$aTerajima, Yaz 000001488 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001488 791__ $$aJournalArticle$$eIsPreviousVersionOf$$iStaff Working Paper is published in peer-reviewed journal$$2DOI$$tAggregate and welfare effects of redistribution of wealth under inflation and price-level targeting$$w10.1016/j.jmoneco.2010.05.001$$c2010$$dJournal of Monetary Economics (Elsevier)$$j57$$k6$$o637$$q652 000001488 8301_ $$aStaff Working Paper 000001488 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001488 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1488/files/wp08-31.pdf$$951bad6ef-90e8-4a56-9b41-4dfb9396bc47$$s420476$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001488 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1488$$pbibliographic 000001488 980__ $$aStaff Research 000001488 980__ $$aRDM 000001488 991__ $$aPublic