000001485 001__ 1485 000001485 005__ 20250211155827.0 000001485 0247_ $$a10.34989/swp-2008-28$$2DOI 000001485 035__ $$a10.34989/swp-2008-28 000001485 041__ $$aeng 000001485 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001485 084__ $$aE3 Prices, Business Fluctuations, and Cycles$$03029 000001485 084__ $$aE31 Price Level; Inflation; Deflation$$03031 000001485 084__ $$aE4 Money and Interest Rates$$03035 000001485 084__ $$aE42 Monetary Systems; Standards; Regimes; Government and the Monetary System; Payment Systems$$03038 000001485 084__ $$aE5 Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit$$03043 000001485 084__ $$aE50 General$$03044 000001485 084__ $$aE6 Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook$$03049 000001485 084__ $$aE63 Comparative or Joint Analysis of Fiscal and Monetary Policy; Stabilization; Treasury Policy$$03053 000001485 245__ $$aThe Welfare Implications of Fiscal Dominance 000001485 260__ $$bBank of Canada 000001485 269__ $$a2008 000001485 300__ $$a1 online resource (iv, 39 pages) 000001485 336__ $$aText 000001485 347__ $$bPDF 000001485 520__ $$aThis paper studies the interdependence between fiscal and monetary policy in a DSGE model with sticky prices and non-zero trend inflation. We characterize the fiscal and monetary policies by a rule whereby a given fraction k of the government debt must be backed by the discounted value of current and future primary surpluses. The remaining fraction of debt is backed by seigniorage revenues. When k = 1, there is no fiscal dominance, since the fiscal authority backs all debt and accommodates (independent) monetary policy, by adjusting current or future primary surpluses to satisfy the government’s intertemporal budget constraint. If k = 0, all debt is backed by the monetary authority and there is complete fiscal dominance. A continuum of possibilities lies between these two polar cases. We numerically show that: 1) the degree of fiscal dominance, as measured by (1 – k), is positively related to trend inflation, and 2) when prices are sticky, k has significant effects on the business cycle dynamics. The model is estimated using Bayesian techniques. Estimates of k imply a high degree of fiscal dominance in both Mexico and South Korea, but almost no fiscal dominance in Canada and the U.S. The country-specific estimates of the structural parameters are used in a second-order approximation of the equilibrium around the deterministic steady-state to evaluate the welfare costs of fiscal dominance. Results suggest significant welfare losses for countries with high degrees of fiscal dominance.$$7Abstract 000001485 520__ $$aLes auteurs étudient l'interdépendance des politiques budgétaire et monétaire au moyen d'un modèle d'équilibre général dynamique et stochastique à prix rigides et taux d'inflation tendanciel non nul. Les politiques en question sont caractérisées par une règle selon laquelle une fraction k de la dette publique doit être garantie par la valeur actualisée des excédents primaires présents et futurs, et la fraction restante par les revenus de seigneuriage. Il n'y a aucune prépondérance budgétaire lorsque k = 1, car les autorités budgétaires garantissent l'ensemble de la dette et s'adaptent à la politique monétaire (indépendante) en modifiant les excédents primaires présents ou futurs, de façon à tenir compte de la contrainte budgétaire intertemporelle de l'État. Lorsque k = 0, l'ensemble de la dette se trouve nantie par les autorités monétaires et la prépondérance budgétaire est totale. Entre ces deux cas de figure il existe un continuum de possibilités. Les calculs des auteurs montrent, d'une part, que le degré de prépondérance budgétaire, donné par (1 – k), est corrélé positivement avec le taux d'inflation tendanciel et, d'autre part, que k a des effets sensibles sur la dynamique du cycle économique dans un contexte de rigidité des prix. Le modèle est estimé à l'aide de techniques bayésiennes. Les résultats des estimations de k impliquent l'existence d'un degré élevé de prépondérance budgétaire au Mexique comme en Corée du Sud, mais sa quasi-absence au Canada et aux États-Unis. À partir des estimations des paramètres structurels obtenues pour chaque pays, les auteurs effectuent une approximation du second ordre autour des valeurs d'équilibre de l'état stationnaire déterministe afin de mesurer les coûts de la prépondérance budgétaire sur le plan du bien-être. Au vu des résultats, les pays à forte prépondérance budgétaire connaîtraient d'importantes pertes dans ce domaine.$$7Résumé 000001485 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001485 6531_ $$aEconomic models 000001485 6531_ $$aFiscal Policy 000001485 6531_ $$aInflation: costs and benefits 000001485 6531_ $$aMonetary policy framework 000001485 6531_ $$aModèles économiques 000001485 6531_ $$aPolitique budgétaire 000001485 6531_ $$aInflation : coûts et avantages 000001485 6531_ $$aCadre de la politique monétaire 000001485 7001_ $$aDe Resende, Carlos 000001485 7001_ $$aRebei, Nooman 000001485 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001485 8301_ $$aStaff Working Paper 000001485 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001485 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1485/files/wp08-28.pdf$$9d72cabbd-40bb-4931-90f3-99839509929d$$s612701$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001485 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1485$$pbibliographic 000001485 980__ $$aStaff Research 000001485 980__ $$aRDM 000001485 991__ $$aPublic