000001462 001__ 1462 000001462 005__ 20250211155824.0 000001462 0247_ $$a10.34989/swp-2008-5$$2DOI 000001462 035__ $$a10.34989/swp-2008-5 000001462 041__ $$aeng 000001462 084__ $$aD Microeconomics$$02929 000001462 084__ $$aD3 Distribution$$02954 000001462 084__ $$aD31 Personal Income, Wealth, and Their Distributions$$02956 000001462 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001462 084__ $$aE2 Consumption, Saving, Production, Investment, Labor Markets, and Informal Economy$$03019 000001462 084__ $$aE21 Consumption; Saving; Wealth$$03021 000001462 084__ $$aJ Labor and Demographic Economics$$03256 000001462 084__ $$aJ2 Demand and Supply of Labor$$03272 000001462 084__ $$aJ23 Labor Demand$$03276 000001462 245__ $$aUnsecured Debt, Consumer Bankruptcy, and Small Business 000001462 260__ $$bBank of Canada 000001462 269__ $$a2008 000001462 300__ $$a1 online resource (iii, 28 pages) 000001462 336__ $$aText 000001462 347__ $$bPDF 000001462 520__ $$aIn this paper we develop a quantitative model of entrepreneurial activity (risk-taking) and consumer bankruptcy choices and use the model to study the effects of bankruptcy regulations on entrepreneurial activity, bankruptcy rate and welfare. We show that eliminating bankruptcy exemptions leads to a modest increase in the fraction of entrepreneurs, a large decrease in the overall bankruptcy rate and a significant welfare gain. In contrast, eliminating the whole consumer bankruptcy system leads to a large fall in the fraction of entrepreneurs and a substantial welfare loss. These two findings suggest that the consumer bankruptcy system is desirable but it must be well-designed with regard to bankruptcy asset exemptions. In particular, excessive bankruptcy exemptions can be counter-productive. Finally, we argue that entrepreneurial activity is important when studying different bankruptcy rules or regulations.$$7Abstract 000001462 520__ $$aLes auteurs construisent un modèle quantitatif formalisant les choix des ménages quant à l'entrepreneuriat (prise de risque) et à la faillite. Ce modèle leur permet d'étudier l'incidence des règles de défaillance sur l'entrepreneuriat, le taux de faillite personnelle et le bien-être. Ils montrent que l'abandon des dérogations prévues aux mesures de liquidation donne lieu à une légère hausse de la proportion d'entrepreneurs, à une chute notable du taux global de faillite et à un accroissement sensible du bien-être. À l'inverse, l'abolition de toute possibilité de recours à la faillite personnelle réduit beaucoup la proportion d'entrepreneurs et le bien-être. Il ressort de ces deux résultats que la procédure de faillite est un dispositif législatif utile, qui doit toutefois être bien conçu en ce qui concerne les biens exemptés de saisie. En effet, des dérogations trop généreuses peuvent être contre-productives. En conclusion, les auteurs soutiennent que l'étude des lois et règlements relatifs à la faillite doit tenir compte du rôle important de l'entrepreneuriat.$$7Résumé 000001462 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001462 6531_ $$aEconomic models 000001462 6531_ $$aFinancial stability 000001462 6531_ $$aFinancial system regulation and policies 000001462 6531_ $$aModèles économiques 000001462 6531_ $$aStabilité financière 000001462 6531_ $$aRéglementation et politiques relatives au système financier 000001462 7001_ $$aMeh, Césaire 000001462 7001_ $$aTerajima, Yaz 000001462 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001462 8301_ $$aStaff Working Paper 000001462 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001462 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1462/files/wp08-5.pdf$$9cf6b616a-0098-433f-8a9e-2d68bf687806$$s309249$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001462 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1462$$pbibliographic 000001462 980__ $$aStaff Research 000001462 980__ $$aRDM 000001462 991__ $$aPublic