000001450 001__ 1450 000001450 005__ 20250211155823.0 000001450 0247_ $$a10.34989/swp-2007-51$$2DOI 000001450 035__ $$a10.34989/swp-2007-51 000001450 041__ $$aeng 000001450 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001450 084__ $$aE5 Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit$$03043 000001450 084__ $$aE58 Central Banks and Their Policies$$03047 000001450 084__ $$aG Financial Economics$$03122 000001450 084__ $$aG2 Financial Institutions and Services$$03136 000001450 084__ $$aG20 General$$03137 000001450 245__ $$aRediscounting Under Aggregate Risk with Moral Hazard 000001450 260__ $$bBank of Canada 000001450 269__ $$a2007 000001450 300__ $$a1 online resource (iii, 26 pages) 000001450 336__ $$aText 000001450 347__ $$bPDF 000001450 520__ $$aFreeman (1999) proposes a model in which discount window lending and open market operations have different effects. This is important because in most of the literature, these policies are indistinguishable. However, Freeman's argument that the central bank should absorb losses associated with default to provide risk-sharing stands in stark contrast to the concern that central banks should limit their exposure to credit risk. We extend Freeman's model by introducing moral hazard. With moral hazard, the central bank should avoid absorbing losses and Freeman's argument breaks down. However, we show that policies resembling discount window lending and open market operations can still be distinguished in this new framework. The optimal policy is for the central bank to make a restricted number of creditors compete for funds. By restricting the number of agents, the central bank can limit the moral hazard problem. By making them compete with each other, the central bank can exploit market information that reveals the state of the economy.$$7Abstract 000001450 520__ $$aFreeman (1999) propose un modèle qui permet de différencier les effets des opérations d'open market de ceux des prêts accordés au guichet de l'escompte. Il s'agit là d'une caractéristique importante, car la plupart des travaux de la littérature ne dissocient pas ces deux moyens d'intervention. L'argument de Freeman voulant que les banques centrales absorbent les pertes attachées aux défaillances pour mutualiser les risques tranche avec le souci de limiter l'exposition de ces institutions au risque de crédit. Les auteurs enrichissent le modèle de Freeman en y insérant un aléa moral. Cet élément incite les banques centrales à ne pas éponger les pertes et invalide l'argument de Freeman. Les auteurs montrent que leur modèle permet encore de distinguer l'incidence de politiques semblables aux opérations d'open market et à l'octroi de prêts au guichet de l'escompte. Pour les banques centrales, la politique optimale consiste à soumettre leurs fonds à la concurrence d'un groupe restreint de créanciers. Cette limitation du nombre des agents permet aux banques centrales de contenir l'aléa moral. La concurrence créée donne à celles-ci la possibilité d'exploiter l'information qui filtre des marchés sur l'état de l'économie.$$7Résumé 000001450 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001450 6531_ $$aCentral bank research 000001450 6531_ $$aFinancial markets 000001450 6531_ $$aPayment clearing and settlement systems 000001450 6531_ $$aRecherches menées par les banques centrales 000001450 6531_ $$aMarchés financiers 000001450 6531_ $$aSystèmes de compensation et de règlement des paiements 000001450 7001_ $$aChapman, James 000001450 7001_ $$aMartin, Antoine 000001450 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001450 791__ $$aJournalArticle$$eIsPreviousVersionOf$$iStaff Working Paper is published in peer-reviewed journal$$2DOI$$tRediscounting under Aggregate Risk with Moral Hazard$$w10.1111/jmcb.12019$$c2013$$dJournal of Money, Credit and Banking (Wiley)$$j45$$k4$$o651$$q674 000001450 8301_ $$aStaff Working Paper 000001450 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001450 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1450/files/wp07-51.pdf$$9ea8cc920-0a3f-40c9-bc5a-7d1689e28764$$s218015$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001450 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1450$$pbibliographic 000001450 980__ $$aStaff Research 000001450 980__ $$aRDM 000001450 991__ $$aPublic