000001421 001__ 1421 000001421 005__ 20250211155821.0 000001421 0247_ $$a10.34989/swp-2007-22$$2DOI 000001421 035__ $$a10.34989/swp-2007-22 000001421 041__ $$aeng 000001421 084__ $$aF International Economics$$03061 000001421 084__ $$aF3 International Finance$$03084 000001421 084__ $$aF32 Current Account Adjustment; Short-Term Capital Movements$$03087 000001421 084__ $$aF33 International Monetary Arrangements and Institutions$$03088 000001421 084__ $$aF34 International Lending and Debt Problems$$03089 000001421 084__ $$aF4 Macroeconomic Aspects of International Trade and Finance$$03095 000001421 084__ $$aF41 Open Economy Macroeconomics$$03097 000001421 245__ $$aIMF-Supported Adjustment Programs: Welfare Implications and the Catalytic Effect 000001421 260__ $$bBank of Canada 000001421 269__ $$a2007 000001421 300__ $$a1 online resource (iv, 36 pages) 000001421 336__ $$aText 000001421 347__ $$bPDF 000001421 520__ $$aThe author studies the welfare implications of adjustment programs supported by the International Monetary Fund (IMF). He uses a model where an endogenous borrowing constraint, set up by international lenders who will never lend more than a debt ceiling, forces the borrowing economy to always choose repayment over default. The immediate potential welfare cost of joining a program is driven by IMF conditionality: to be able to borrow from the IMF, the country has to submit to limits on the consumption of public goods. The benefits derive from the additional borrowing from the IMF (at a lower interest rate) and/or through a "catalytic effect" on private loans, which facilitates consumption smoothing over time. Simulations of the dynamic model in two institutional environments – with and without the IMF – are compared. Results indicate that when conditionality forces the country to save more, at a cost that does not prevent it from joining an IMF program, the resulting lower probability of default can induce private lenders to relax their borrowing constraints. Based on a calibration of the model for the Brazilian economy, the overall welfare gains associated with IMF programs are relatively small.$$7Abstract 000001421 520__ $$aL'auteur étudie les incidences sur le bien-être des programmes d'ajustement financés par le Fonds monétaire international (FMI). Il élabore pour ce faire un modèle doté d'une contrainte endogène de crédit correspondant au plafond d'emprunt que fixent les prêteurs internationaux et obligeant le pays emprunteur à toujours préférer le remboursement à la défaillance. En termes de bien-être, le coût potentiel immédiat de l'adhésion à un programme d'ajustement découle de la conditionnalité des prêts du FMI : pour recevoir un prêt de cette institution, un pays doit restreindre sa consommation de biens publics. Les bénéfices qu'il en tire consistent dans l'accès élargi aux crédits du FMI (assortis d'un taux d'intérêt moindre) et/ou dans l'effet catalyseur que produit sur les bailleurs de fonds privés cette facilité de prêt, qui permet de mieux lisser la consommation au fil du temps. L'auteur compare les simulations effectuées à l'aide de son modèle dynamique dans deux cadres institutionnels différenciés par la présence et l'absence du FMI. Ainsi, lorsque la conditionnalité force un pays à épargner davantage, mais sans que ce coût l'empêche de s'engager dans un programme du FMI, la réduction de la probabilité de défaillance qui en résulte peut pousser les prêteurs privés à assouplir leurs contraintes de crédit. D'après les résultats obtenus au moyen d'un modèle calibré en fonction des caractéristiques de l'économie brésilienne, les gains de bien-être attribuables aux programmes du FMI sont, dans l'ensemble, plutôt minces.$$7Résumé 000001421 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001421 6531_ $$aInternational topics 000001421 6531_ $$aQuestions internationales 000001421 7001_ $$aDe Resende, Carlos 000001421 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001421 8301_ $$aStaff Working Paper 000001421 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001421 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1421/files/wp07-22.pdf$$98bcf0f6a-9049-49d2-918e-09d0368c36a2$$s548272$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001421 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1421$$pbibliographic 000001421 980__ $$aStaff Research 000001421 980__ $$aRDM 000001421 991__ $$aPublic