000001411 001__ 1411 000001411 005__ 20250211155820.0 000001411 0247_ $$a10.34989/swp-2007-12$$2DOI 000001411 035__ $$a10.34989/swp-2007-12 000001411 041__ $$aeng 000001411 084__ $$aH Public Economics$$03162 000001411 084__ $$aH5 National Government Expenditures and Related Policies$$03193 000001411 084__ $$aH52 Government Expenditures and Education$$03307$$03196 000001411 084__ $$aJ Labor and Demographic Economics$$03256 000001411 084__ $$aJ3 Wages, Compensation, and Labor Costs$$03281 000001411 084__ $$aJ31 Wage Level and Structure; Wage Differentials$$03283 000001411 084__ $$aJ38 Public Policy$$03286 000001411 245__ $$aSchooling, Inequality and Government Policy 000001411 260__ $$bBank of Canada 000001411 269__ $$a2007 000001411 300__ $$a1 online resource (iii, 61 pages) 000001411 336__ $$aText 000001411 347__ $$bPDF 000001411 520__ $$aThis paper asks: What is the effect of government policy on output and inequality in an environment with education and labor-supply decisions? The answer is given in a general equilibrium model, consistent with the post 1960s facts on male wage inequality and labor supply in the U.S. In the model, education and labor-supply decisions depend on progressive income taxation, the education system, the social security system, and technology-driven wage differentials. Government policies affect output and inequality through two channels. First, a policy change leads to an asymmetric adjustment of working hours and savings of schooled and unschooled individuals. Second, there is a redistribution of the workforce between schooled and unschooled workers. Using a battery of proposed government policies, we demonstrate that skill redistribution dampens the response of wage inequality to a policy change and amplifies the response of output by an additional 1 to 2 percent.$$7Abstract 000001411 520__ $$aLes auteurs cherchent à cerner l'effet des politiques des pouvoirs publics sur la production et l'inégalité dans une économie où les agents ont à choisir entre les études et le travail. Pour y parvenir, ils recourent à un modèle d'équilibre général dont les résultats cadrent avec les faits qui caractérisent à partir de 1961 l'inégalité des salaires et l'offre de travail dans la population masculine aux États-Unis. Dans ce modèle, le choix entre les études et le travail est fonction de plusieurs facteurs : la progressivité de l'impôt sur le revenu, le système éducatif, le régime de sécurité sociale et les écarts salariaux attribuables à l'évolution de la technologie. Par ses politiques, l'État influe sur la production et l'inégalité de deux manières. Toute modification apportée à l'une de ses politiques induit d'abord un ajustement asymétrique du nombre d'heures travaillées et de l'épargne parmi les hommes scolarisés et non scolarisés. Elle entraîne ensuite une redistribution de la main-d'oeuvre entre ces deux groupes de travailleurs. À partir de la simulation de divers scénarios, les auteurs montrent que la hausse de la proportion des travailleurs scolarisés atténue l'incidence d'un changement de politique sur les écarts salariaux mais amplifie la réaction de la production d'un ou de deux points de pourcentage.$$7Résumé 000001411 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001411 6531_ $$aLabour markets 000001411 6531_ $$aPotential output 000001411 6531_ $$aProductivity 000001411 6531_ $$aMarchés du travail 000001411 6531_ $$aProduction potentielle 000001411 6531_ $$aProductivité 000001411 7001_ $$aKryvtsov, Oleksiy 000001411 7001_ $$aUeberfeldt, Alexander 000001411 789__ $$w1701-9397$$2ISSN$$eIsPartOf 000001411 8301_ $$aStaff Working Paper 000001411 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001411 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1411/files/wp07-12.pdf$$93c47c01f-6472-42fb-866f-81ed7e1be42b$$s408550$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001411 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1411$$pbibliographic 000001411 980__ $$aStaff Research 000001411 980__ $$aRDM 000001411 991__ $$aPublic