000001351 001__ 1351 000001351 005__ 20250211155814.0 000001351 0247_ $$a10.34989/swp-2006-1$$2DOI 000001351 035__ $$a10.34989/swp-2006-1 000001351 041__ $$aeng 000001351 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001351 084__ $$aE6 Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook$$03049 000001351 084__ $$aE62 Fiscal Policy$$03052 000001351 084__ $$aO Economic Development, Innovation, Technological Change, and Growth$$o3568 000001351 084__ $$aO1 Economic Development$$o3569 000001351 084__ $$aO17 Formal and Informal Sectors; Shadow Economy; Institutional Arrangements$$o3577 000001351 084__ $$aO19 International Linkages to Development; Role of International Organizations$$o3579 000001351 245__ $$aThe Institutional and Political Determinants of Fiscal Adjustment 000001351 260__ $$bBank of Canada 000001351 269__ $$a2006 000001351 300__ $$a1 online resource (v, 42 pages) 000001351 336__ $$aText 000001351 347__ $$bPDF 000001351 520__ $$aThe author empirically assesses the effects of institutional and political factors on the need and willingness of governments to make large fiscal adjustments. In contrast to earlier studies, which consider the role of political economy determinants only during periods of fiscal consolidation, the author expands the field of analysis by examining periods when governments should be making fiscal efforts but fail to do so (or do not try), as well as periods when no adjustment is required. To analyze this greater range of fiscal situations, a multinomial logit framework is applied to a panel of 61 advanced and developing countries, generating a sample size significantly larger than previous work. A key finding is that the political economy factors favouring the maintenance of sensible fiscal policies are different from those that increase the probability of achieving an exceptional adjustment. For instance, the results for developing countries indicate that sound economic institutions help governments avoid dire fiscal situations; however, those countries that actually succeed in making lasting adjustments in the face of a serious need tend to have weak institutions. There is also some evidence that high levels of transfers and subsidies diminish the probability of successful adjustment in developing countries, and that legislative majorities improve the odds. In advanced countries, strong democratic institutions appear to increase the likelihood of avoiding situations of fiscal distress.$$7Abstract 000001351 520__ $$aL'auteur évalue empiriquement l'influence des facteurs institutionnels et politiques sur la nécessité d'effectuer d'importants ajustements budgétaires et sur la volonté des gouvernements d'y procéder. À l'aide d'un logit multinomial appliqué à un panel de 61 pays avancés et en voie de développement, l'auteur propose un cadre méthodologique qui étend l'éventail des situations où des facteurs politico-économiques interviennent dans le processus d'ajustement budgétaire. Plus précisément, il examine le rôle de ces variables, non seulement en période d'ajustement mais aussi, d'une part, lorsque les gouvernements devraient faire un effort budgétaire mais échouent (ou ne font même pas de tentative) et, d'autre part, lorsqu'aucun ajustement n'est requis. Résultat important, les facteurs politico-économiques qui favorisent le maintien de saines politiques budgétaires et ceux qui augmentent les chances d'opérer un ajustement exceptionnel ne sont pas les mêmes. À ce titre, l'expérience des pays en voie de développement montre que les institutions économiques solides permettent aux gouvernements d'éviter les situations budgétaires intenables; pourtant, c'est dans les pays qui tendent à disposer de faibles institutions que l'on parvient à réaliser les changements durables qui s'imposent en situation de crise. Par ailleurs, certains résultats indiquent qu'un haut niveau de transferts et de subventions réduit les chances de succès des ajustements dans les pays en voie de développement, tandis que l'existence d'une majorité parlementaire les accroît. Dans les pays avancés, la présence d'institutions démocratiques fortes semble augmenter la probabilité d'éviter les sérieuses difficultés budgétaires.$$7Résumé 000001351 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001351 6531_ $$aDevelopment economics 000001351 6531_ $$aEconometric and statistical methods 000001351 6531_ $$aFiscal Policy 000001351 6531_ $$aInternational topics 000001351 6531_ $$aÉconomie du développement 000001351 6531_ $$aMéthodes économétriques et statistiques 000001351 6531_ $$aPolitique budgétaire 000001351 6531_ $$aQuestions internationales 000001351 7001_ $$aLavigne, Robert 000001351 789__ $$w1192-5434$$2ISSN$$eIsPartOf 000001351 791__ $$aJournalArticle$$eIsPreviousVersionOf$$iStaff Working Paper is published in peer-reviewed journal$$2DOI$$tThe political and institutional determinants of fiscal adjustment: Entering and exiting fiscal distress$$w10.1016/j.ejpoleco.2010.04.001$$c2011$$dEuropean Journal of Political Economy (Elsevier)$$j27$$k1$$o17$$q35 000001351 8301_ $$aStaff Working Paper 000001351 8301_ $$aDocument de travail du personnel 000001351 8564_ $$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1351/files/wp06-1.pdf$$98ac3df19-b89a-4e6f-9136-98e8a1f81b96$$s610904$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001351 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1351$$pbibliographic 000001351 980__ $$aStaff Research 000001351 980__ $$aRDM 000001351 991__ $$aPublic