000001233 001__ 1233 000001233 005__ 20250211155804.0 000001233 0247_ $$a10.34989/sdp-2009-8$$2DOI 000001233 035__ $$a10.34989/sdp-2009-8 000001233 041__ $$aeng 000001233 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001233 084__ $$aE4 Money and Interest Rates$$03035 000001233 084__ $$aE41 Demand for Money$$03037 000001233 084__ $$aL Industrial Organization$$03364 000001233 084__ $$aL2 Firm Objectives, Organization, and Behavior$$03377 000001233 245__ $$aThe Role of Convenience and Risk in Consumers' Means of Payment 000001233 260__ $$bBank of Canada 000001233 269__ $$a2009 000001233 300__ $$a1 online resource (iii, 23 pages) 000001233 336__ $$aText 000001233 347__ $$bPDF 000001233 520__ $$aUsing data from a 2004 survey of the Canadian public, the authors study the role of convenience and risk in consumers' use of cash relative to debit and credit cards. The authors find that consumers who perceive debit cards and credit cards to be more convenient and less risky than cash use them more frequently. Even at low levels of perceived risk, consumers shift substantially away from cash and towards alternative payment methods. However, the authors' results reveal that there exists a lower bound for which cards can substitute for cash. Also, as other studies have shown, the relative use of cash is higher among older, less-educated, lower-income consumers.$$7Abstract 000001233 520__ $$aEn se servant des données d'une enquête menée en 2004 auprès de la population canadienne, les auteurs étudient dans quelle mesure les perceptions de la commodité et du risque influent sur la décision des consommateurs de régler leurs achats comptant, par carte de débit ou par carte de crédit. Ils constatent que, lorsque les consommateurs croient que les cartes sont plus pratiques et présentent moins de risques que les espèces, ils utilisent plus souvent ce mode de paiement. La perception d'un risque, même faible, entraîne un net recul de l'utilisation de l'argent comptant au profit des cartes de paiement. Toutefois, d'après les résultats, il existe un seuil en deçà duquel celles-ci ne peuvent pas remplacer l'argent liquide. Par ailleurs, comme l'ont montré d'autres études, les consommateurs qui sont plus âgés, moins instruits et dont les revenus sont plus bas ont davantage recours à l'argent comptant pour payer leurs achats.$$7Résumé 000001233 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001233 6531_ $$aBank notes 000001233 6531_ $$aBillets de banque 000001233 7001_ $$aArango, Carlos 000001233 7001_ $$aTaylor, Varya 000001233 789__ $$w1914-0568$$2ISSN$$eIsPartOf 000001233 8301_ $$aStaff Discussion Paper 000001233 8301_ $$aDocument d’analyse du personnel 000001233 8564_ $$9f301620a-b0ae-4a73-b853-50c957d79f5e$$s191629$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1233/files/dp09-8.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001233 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1233$$pbibliographic 000001233 980__ $$aStaff Research 000001233 980__ $$aRDM 000001233 991__ $$aPublic