000001226 001__ 1226 000001226 005__ 20250211155803.0 000001226 0247_ $$a10.34989/sdp-2009-1$$2DOI 000001226 035__ $$a10.34989/sdp-2009-1 000001226 041__ $$aeng 000001226 084__ $$aE Macroeconomics and Monetary Economics$$03005 000001226 084__ $$aE5 Monetary Policy, Central Banking, and the Supply of Money and Credit$$03043 000001226 084__ $$aE52 Monetary Policy$$03046 000001226 084__ $$aE58 Central Banks and Their Policies$$03047 000001226 084__ $$aF International Economics$$03061 000001226 084__ $$aF4 Macroeconomic Aspects of International Trade and Finance$$03095 000001226 084__ $$aF41 Open Economy Macroeconomics$$03097 000001226 084__ $$aF5 International Relations, National Security, and International Political Economy$$03104 000001226 084__ $$aF6 Economic Impacts of Globalization$$03106$$03110 000001226 084__ $$aN Economic History$$o3483 000001226 084__ $$aN7 Transport, Trade, Energy, Technology, and Other Services$$o3541 000001226 084__ $$aN72 U.S.; Canada: 1913–$$o3544 000001226 245__ $$aCanada and the IMF: Trailblazer or Prodigal Son? 000001226 260__ $$bBank of Canada 000001226 269__ $$a2009 000001226 300__ $$a1 online resource (iv, 35 pages) 000001226 336__ $$aText 000001226 347__ $$bPDF 000001226 520__ $$aCanada played an important role in the postwar establishment of the International Monetary Fund (IMF), yet it was also the first major member to challenge the orthodoxy of the Bretton Woods par value system by abandoning it in 1950 in favour of a floating, market-determined exchange rate. Although the IMF heavily criticized this decision, Canada's trail-blazing experience demonstrated that a flexible exchange rate could operate in a stable and effective manner under a high degree of capital mobility. Equally important, it showed that monetary policy needs to be conducted differently under a flexible exchange rate and capital mobility. The remarkable stability of the dollar during the 1950s contradicted previous wisdom on floating exchange rates, which had predicted significant volatility. In May of 1962, Canada returned to the Bretton Woods system as a “prodigal son” after a period of controversial monetary policy and a failed attempt to depreciate the value of the Canadian dollar. The authors critically analyze the interaction between Canadian and IMF officials regarding Canada's exchange rate policy in view of the economic circumstances and the prevailing wisdom at the time. They also examine the impact on IMF research and policy, because the Canadian experience influenced the work of Rudolf Rhomberg as well as Robert Mundell and Marcus Fleming, resulting in the development of the Mundell–Fleming model. Thus, the Canadian experience with a floating exchange rate not only had important implications for the IMF and the Bretton Woods system, but also for macroeconomic theory and policy in open economies.$$7Abstract 000001226 520__ $$aLe Canada a été un acteur important de la création du Fonds monétaire international (FMI) durant l'après-guerre, mais il a aussi été le premier membre influent de cette institution à faire une entorse à l'orthodoxie du système de taux de change fixes de Bretton Woods, en abandonnant ce régime en 1950 au profit d'un taux de change flottant déterminé par le marché. Même si le FMI en critiqua vivement le principe, cette expérience canadienne pionnière a démontré qu'un taux flottant pouvait être un mécanisme stable et efficace en contexte de forte mobilité des capitaux. Leçon tout aussi marquante, le Canada montra qu'un régime de changes flexibles et des capitaux mobiles nécessitaient une conduite différente de la politique monétaire. La stabilité remarquable du dollar dans les années 1950 récusa l'idée reçue selon laquelle des taux de change flottants induiraient une grande volatilité. Le Canada, en fils prodigue, réintégra le système de Bretton Woods en mai 1962 à la suite d'une politique monétaire controversée et d'une tentative avortée de dépréciation de sa monnaie. À la lumière de la conjoncture économique et des préceptes de l'époque, les auteurs analysent d'un oeil critique la relation entre les autorités canadiennes et les dirigeants du FMI relativement à la politique de change du pays. Ils examinent également l'incidence de l'expérience canadienne sur la recherche et la politique du Fonds, en particulier sur les travaux de Rudolf Rhomberg ainsi que ceux de Robert Mundell et Marcus Fleming, à qui l'on doit le modèle Mundell-Fleming. En définitive, l'expérience à laquelle s'est livré le Canada a eu des implications notables non seulement pour le FMI et le système de Bretton Woods, mais aussi pour le développement de la théorie et des politiques macroéconomiques en économie ouverte.$$7Résumé 000001226 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001226 6531_ $$aExchange rate regimes 000001226 6531_ $$aExchange rates 000001226 6531_ $$aMonetary policy framework 000001226 6531_ $$aRégimes de taux de change 000001226 6531_ $$aTaux de change 000001226 6531_ $$aCadre de la politique monétaire 000001226 7001_ $$aBordo, Michael 000001226 7001_ $$aSchembri, Lawrence L 000001226 7001_ $$aGomes, Tamara 000001226 789__ $$w1914-0568$$2ISSN$$eIsPartOf 000001226 8301_ $$aStaff Discussion Paper 000001226 8301_ $$aDocument d’analyse du personnel 000001226 8564_ $$9482011f7-f75a-4419-8045-85c1c019c3fb$$s183378$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1226/files/dp09-1.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001226 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1226$$pbibliographic 000001226 980__ $$aStaff Research 000001226 980__ $$aRDM 000001226 991__ $$aPublic