000001213 001__ 1213 000001213 005__ 20250211155802.0 000001213 0247_ $$a10.34989/sdp-2008-6$$2DOI 000001213 035__ $$a10.34989/sdp-2008-6 000001213 041__ $$aeng 000001213 084__ $$aF International Economics$$03061 000001213 084__ $$aF3 International Finance$$03084 000001213 245__ $$aReforming the IMF: Lessons from Modern Central Banking 000001213 260__ $$bBank of Canada 000001213 269__ $$a2008 000001213 300__ $$a1 online resource (iii, 15 pages) 000001213 336__ $$aText 000001213 347__ $$bPDF 000001213 520__ $$aThe authors examine the institutional and governance framework of modern central banks to determine whether there are lessons that can be applied to the International Monetary Fund's (IMF's) institutional framework. Such a comparison is appealing for two reasons. First, both central banks and the IMF carry out tasks that can be described as "delegated responsibilities." Second, while monetary policy has yielded mixed results in many countries for decades, it has recently enjoyed considerable success in reducing inflation. Substantial changes to the institutional frameworks of central banks have, at least partly, contributed to this success. This raises a simple question: can the lessons learned from modern central banking help to strengthen the governance of the IMF? The authors argue they can. Governance reform would enhance the IMF's decision-making process and make the Fund more transparent and accountable, thus improving the effectiveness of its main instruments – surveillance and lending. The reforms proposed by the authors in this paper should not be viewed as immediately achievable goals; rather, they constitute a set of guiding principles for long-term governance reform.$$7Abstract 000001213 520__ $$aNous examinons le cadre institutionnel et de gouvernance des banques centrales modernes en cherchant à déterminer si celui-ci peut fournir des leçons applicables au cadre institutionnel du Fonds monétaire international (FMI). La comparaison présente de l'intérêt pour deux raisons. D'une part, tant les banques centrales que le FMI assument des responsabilités qu'on peut qualifier de « déléguées ». De l'autre, la politique monétaire a remporté depuis peu beaucoup de succès dans la réduction de l'inflation, après avoir donné lieu durant des décennies à des résultats mitigés dans de nombreux pays. Cette réussite découle – du moins en partie – des changements substantiels qui ont été apportés au cadre institutionnel des banques centrales. D'où cette question simple : les leçons inspirées de l'expérience des banques centrales peuvent-elles contribuer à renforcer la gouvernance du FMI? Nous soutenons que oui. La réforme de la gouvernance permettrait d'améliorer le processus décisionnel de l'organisme et amènerait le Fonds à faire preuve d'une plus grande transparence et à mieux rendre compte de ses actes. Résultat, l'efficacité des principaux instruments de l'institution – soit la surveillance et les prêts – s'en trouverait accrue. Les réformes que nous proposons ne représentent pas des objectifs immédiatement réalisables; il convient plutôt d'y voir un ensemble de principes directeurs susceptibles de baliser une réforme de longue haleine de la gouvernance.$$7Résumé 000001213 540__ $$aCreative Commons Attribution 4.0 International$$uhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode$$fCC-BY-4.0 000001213 6531_ $$aInternational topics 000001213 6531_ $$aQuestions internationales 000001213 7001_ $$aMaier, Philipp 000001213 7001_ $$aSantor, Eric 000001213 789__ $$w1914-0568$$2ISSN$$eIsPartOf 000001213 8301_ $$aStaff Discussion Paper 000001213 8301_ $$aDocument d’analyse du personnel 000001213 8564_ $$9fb60d73e-2a41-4eb8-9e30-50d037fadf6c$$s188955$$uhttps://www.oar-rao.bank-banque-canada.ca/record/1213/files/dp08-6.pdf$$zFile Source: Bank of Canada website, 2024 000001213 909CO $$ooai:www.oar-rao.bank-banque-canada.ca:1213$$pbibliographic 000001213 980__ $$aStaff Research 000001213 980__ $$aRDM 000001213 991__ $$aPublic